پوتین: عربستان سعودی را برای برگزاری مذاکرات صلح اوکراین صادق و قابل‌‌پذیرش می‌دانیم

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که بحران اسرائیل و فلسطین در دستور کار مذاکرات اجلاس بریکس خواهد بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفت که تلاش عربستان سعودی برای میانجی‌گری صادقانه است و آنجا مکان قابل قبولی برای مذاکرات احتمالی صلح روسیه و اوکراین خواهد بود. با این حال او تاکید کرد که هرگونه مذاکره‌ای به این بستگی دارد که اوکراین ممنوعیت مبادله و دادوستد با روسیه را لغو کند.

پوتین در کنفرانسی مطبوعاتی، پس از راه‌اندازی مجمع تجاری بریکس در پایتخت روسیه، در پاسخ به سوال عرب‌نیوز گفت که حاضر است در کنفرانس صلح به میزبانی عربستان سعودی شرکت کند. او افزود اگرچه پادشاهی عربستان محل قابل قبولی برای مذاکرات صلح با کی‌يف خواهد بود، این محتوای گفت‌‌وگوها است که بیش از مکان آن اهمیت دارد.

 رئيس‌جمهوری روسیه همچنین گفت: «ما آماده ادامه گفت‌وگو برای دستیابی به صلح هستیم و اگر در عربستان سعودی اقداماتی سازماندهی شود، در نظر ما قابل قبول است. با این حال، تمرکز هر گونه گفت‌وگو باید براساس مذاکرات قبلی باشد، به ویژه پیش‌نویس توافقی که ابتدا در سال ۲۰۲۲ در استانبول حاصل شد و اوکراین از آن عقب‌نشینی کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی به‌رغم محکومیت حمله روسیه به اوکراین از سوی سازمان ملل، موضع متعادلی اتخاذ کرده و روابط مستحکمی با روسیه و اوکراین دارد. ریاض همچنین برای کمک به حل بحران مسکو و کی‌یف ابراز تمایل کرده است.

ولادیمیر پوتین به رویکرد متعادل پادشاهی عربستان سعودی و توانایی این کشور در متقاعد کردن هر دو طرف جنگ برا ی مشارکت در گفت‌وگوی صلح اشاره کرد. او همچنین از ابتکار سایر کشورها برای دستیابی به صلح استقبال کرد.

 پوتین در عین حال در این گفت‌وگو ضمن تمجید از روابط مسکو و ریاض گفت: «علاوه بر ارتباط خوب روسیه با پادشاهی عربستان سعودی، با ولیعهد آن کشور نیز روابط دوستانه دارم. من می دانم و مطمئنم که هر کاری عربستان سعودی در مسیر مذاکرات صلح انجام دهد صادقانه خواهد بود و در آن شکی ندارم.»

او خاطرنشان کرد که عربستان سعودی پیش از این نیز خودش را میانجی ارزشمند نشان داده است.

شانزدهمین اجلاس سالانه بریکس هفته آینده در کازان روسیه برگزار خواهد شد. عربستان سعودی، که سال گذشته برای پیوستن به این نهاد دعوت شده بود، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه، را به این نشست می‌فرستد.

پوتین به عرب‌نیوز گفت که بحران اسرائیل و فلسطین در دستور کار مذاکرات بین کشورهای عضو بریکس خواهد بود.

او بر حمایت کرملین از اجرای راه‌حل دو کشوری تاکید کرد و افزود که با مقام‌های اسرائیل و فلسطین در تماس است. او همچنین گفت که از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای شرکت در نشست هفته آینده دعوت کرده است.

 پوتین گفت: «موضع ما کاملا روشن است. بر این باوریم که باید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را درمورد ساختن دو کشور اسرائیل و فلسطین عملی کنیم.»

پوتین با بیان اینکه ۳۰ کشور دیگر برای همکاری با کشورهای بریکس ابراز علاقه کرده‌اند، اظهارات نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، را تکرار کرد و گفت: «بریکس یک اتحاد ضدغربی نیست بلکه فقط یک اتحاد غیرغربی است.»

پنج کشور اصلی بریکس، برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، درمجموع حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. در اجلاس جدید قرار است اعضای جدید این سازمان از جمله مصر، اتیوپی، جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی نیز شرکت کنند.

بیشتر از جهان